Landskabet i malerkunsten 1600-1900 (s. 19-22)
1.
Hvilken rolle spillede landskabet i malerier før 1600-tallet?
-
Landskabsmaleriet blev først accepteret som en selvstændig genre omkring
1600 tallet. Før havde man malet landskabet som en baggrund.
2.
Hvilken opfattelse havde man af landskabet i middelalderen?
- At naturen var
vild, utæmmet og fordærvet modsat de religiøse værdier i mennesket, som man fra
kirkens side ønskede at fremhæve.
3.
Hvad fik landskabsmaleriet til at udbrede sig?
-
Kirken ønskede at fremhæve de religiøse værdier i mennesket. Da kirken var
den største bestiller af kunst op til 1600-tallet fik denne opfattelse stor
indvirkning på kunstnernes skildring af naturen. I 1600-tallets Holland blev
Borgerskabet i højere grad end kirken bestillere af kunsten, hvilket hav
mulighed for udbredelsen.
4.
Hvad menes der med, at landskabet som motiv er revolutionerende?
-
Det revolutionerende ved landskabsmalerier er, at det er landskabet der er
motivet. Forhen havde det kun været baggrunden. Det var også revolutionerende
at det kunne genfindes i virkeligheden.
5.
Prøv at definere det romantiske landskabsmaleri ud fra, hvad teksten
fortæller om Casper David Friedrichs ”Vandringsmanden”.
-
Maleriet bager præg af mystik og modsætninger, således at naturen fremstår
farefuld og frygtindgydende og på den anden side fascinerende og dragende. På
samme måde virker vandringsmanden både tilstedeværendende og fraværende.
6.
Forklar hvad der menes med det følgende; ”Denne nationale tankegang kom til at præge 1800-tallets malere i de
europæiske lande, ligesom romantikkens tankesæt om det reflekterende, følsomme
og gudfrygtige mennesker gjorde det”(s. 21 øverst)
-
I 1800-tallet udvikledes i Tyskland en national selvopfattelse som en
særlig tysk kultur og ”tyskhed”.
7.
Casper David Friedrich og William Turner beskrives begge som værende
romantiske landskabsmalere – hvordan er de det? Hvordan adskiller Friedrichs
kunst sig fra Turners?
- Både Friedrich og
Turner malede nature med et præg af mystik og modsætninger. Turners malerier
søger en større abstraktion end Fredrichs, hvor vandet og lyset og deres
sammensmeltning spiller en væsentlig rolle.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar