søndag den 11. oktober 2015

Landskabet i malerkunsten 1600-1900

Landskabet i malerkunsten 1600-1900, spørgsmål til side 23-26


1.     Hvad stod realismens landskabsskildringer for? Og hvad var dets hovedintention?

- Realismen stod for en naturtro og næsten videnskabelig afbildning af naturen.

2.     Hvad gik den nationalromantiske bølge ud på? Hvad mente kunstprofessor N.L. Højen var kunstnerens opgave?

- Skildringen af det danske landskab blev et nationalromantisk anliggende og en vigtig del af den danske kultur som en modsætning til specielt den tyske kultur.

-  N.L. Højen mente at det var den nationalromantiske malers opgave gennem sit billede at give udtryk for sin kærlighed til og respekt for fædrelandet.

3.     Beskriv hvordan impressionisterne revolutionerede gengivelsen af landskabet.

- De var optaget af lysets indvirkning på motivet, og deres værker skildrer derfor de subjektive indtryk, de har haft af landskabet på et givent sted og på et givent tidspunkt af dagen.

4.     Hvordan adskilte impressionisternes måde at male på sig fra kunstnerne før dem?

- De malede færdige værker ude i naturen. Lyset frem for formen.

5.     Hvad nævnes omkring fotografiets indflydelse på kunsten i teksten?

6.     Paul Cezanne lagde grund for en ny stilretning – hvilken? Hvad gik denne ud på?

- Kupismen. Han skabte dybde med former og farver.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar